Помилка
  • JHTMLIcon::email not supported.

ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ № 2/2012

PDFДрук

Комісія з питань розвитку аграрного ринку України Громадської ради при Міністерстві аграрної політики та продовольства України


Україна, 01001, Київ-1
вул. Михайлівська, 24Б, оф. 83
Тел.: (+380 44) 490-7078,
(+380 44) 490-7079,
Факс: (+380 44) 278-1287,
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ

від 30 березня 2012 року №2/2012

 

м. Київ
Дата проведення засідання:
Початок засідання:
Місце проведення:
30 березня 2012 року
11 год. 00 хв.
м. Київ, вул.Червоноармійська (Велика Васильківська), буд.13/1, 2 поверх, Зал Біржі.

Головував - Андрієвський В.Є.

Присутні члени Комісії: Андрієвський В.Є., Бернштейн Б.Л., Іванов С. (за дорученням Ювченко А.Г.), Капшук С.П., Клєбанова Л.Г., Коренькова Г.М., Корінець Р.Я., Кравчук С.В. (за дорученням Молдаван Л.В.), Куницький В.В. (за дорученням Миркевича М.С.), Лєсніков А.В., Лініченко К.Г. (за дорученням Дерев‘янко Г.О.), Олійник О.В., Петров М.М., Супліна Т.П., Харченко Г.А., Хмільовський В.М., Чайка О.П., Яременко І.І. (за дорученням Ландар А.П.)

Запрошені: Атрощенко О.Л., Богданова А., Гриценко М.П., Заболоцький А., Загороднюк А.Г., Карпенко В.В, Каліберда А.В., Клюца С.А., Рабенко С., Сеперович Н.В., Сердюк Т.А, Соколов М.Ю., Пугачов М.І.

Друге засідання Комісії з питань розвитку аграрного ринку України відкрив Голова Комісії Андрієвський В.Є.
У засіданні Комісії взяли участь члени Комісії з питань розвитку аграрного ринку України, помічники-консультанти народних депутатів України, представники наукових установ, приватних компаній, проектів міжнародної технічної допомоги.

1. Обговорення Закону України «Про продовольчу безпеку України» (№ 8370-1)


(Сеперович Н.В.)

Сеперович Н.В.,
Експертом Інституту розвитку аграрних ринків зроблено презентацію «Законодавче регулювання та індикатори продовольчої безпеки».
На оcнові проведеної оцінки Закону України «Про продовольчу безпеку України» зроблено узагальнені висновки щодо визнання пріоритетною проблему продовольчої безпеки та забезпечення повноцінного харчування для різних категорій населення в Україні. Слід продовжити роботу над доопрацюванням проекту Закону України із залученням громадських організацій. Законодавчо чітко визначити економічні, соціальні та екологічні індикатори продовольчої безпеки та граничні критерії продовольчої безпеки з урахуванням зауважень Президента України та нормативів ФАО. Звернути увагу на удосконалення статистичної та відомчої звітності та пропаганди культури здорового харчування.

 

Капшук С.П.
Висловив підтримку Закону України «Про продовольчу безпеку України», але запропонував розглянути та підтримати ідею Козаченко Л.П. про введення соціальних карток на продукти для малозабезпечених сімей. Для вирішення проблеми «нового виду голоду» - продукти є, але купити їх немає можливості, надавати мінімально 40 гривень на місяць на молоко та хліб людям з мінімальною пенсією та низькими доходами.
Звернув увагу, що продукти харчування виходять на рівень стратегічної зброї, має вагу чи це вітчизняна чи імпортована продукція: ще 5 років назад 95% продуктів харчування були вітчизняного походження, сьогодні приблизно, 57%. Розвиток сільського господарства неможливе без розвитку харчової промисловості. Податки до бюджету з акцизом від харчової промисловості становлять близько 40 млрд. грн., а це 90% від всіх податків, що платяться в АПК. Але переробка на внутрішній ринок з низькою купівельною спроможністю - це шлях нікуди. Необхідно підвищувати якість харчової продукції, а не робити її все більш дешевою. В Законі необхідно зробити акцент на розвиток харчової промисловості, проведення центральної політики з цього питання.

Пугачов М.І.
Питання продовольчої безпеки стосується двох аспектів – наявності та доступності продовольства, або наявності грошей у населення. Цей Закон України готувався МінАПП і це міністерство відповідає за першу складову продовольчої безпеки – наявність продуктів харчування в Україні. В той же час, як було показано в презентації, питання наявності продуктів харчування в Україні немає. Головна проблема – наявність коштів у населення. Важливо також і питання якості продуктів, екологічності та інші аспекти.
Нажаль, МінАПП не може вирішувати питання наявності коштів на придбання продуктів, а тому і не може бути лобістом цього Закону. Тобто, розробник документу не вирішує основну проблему продовольчої безпеки і Закон має рамочний, декларативний характер. У такому вигляді цей Закон не потрібний, а треба забезпечити грошові потоки, щоб споживання продуктів харчування збільшилося. Необхідно робити конкретні заходи і це в першу чергу стосуються виділення грошей.

Хмільовський В. М.
Враховуючи деяку недосконалість статистичних даних, враховуючи специфіку доходів в країні, має сенс розглядати Закон України «Про продовольчу безпеку України» в комплексі з вирішенням проблем детенізації заробітної плати, економіки та більш повного урахування чинників продовольчої безпеки.
Висловив переконання, що сучасність вимагає ліквідації пільг, дотацій тощо. Йдеться про цільову допомогу вразливим верствам населення. Враховуючи це, введення соціальних карток буде кроком назад, доцільним тільки в період розрухи.
Необхідно переходити до міжгалузевого, комплексного розглядання законодавчих актів, з врахуванням аспектів управління суспільним розвитком та економікою і соціального забезпечення населення, включаючи функцій різних відомств.
Запропоновано на основі презентації «Законодавче регулювання та індикатори продовольчої безпеки» підготувати статтю для публікації в черговому номері журналу "Роботодавець".

Корінькова Г.М.
Запропонувала підтримати пропозицію Закону «Про продовольчу безпеку України», але доопрацювати. Необхідно звернути увагу на два чинники – і якість і безпечність харчової продукції. В Законі необхідно врахувати екологічну складову, яка в міжнародній практиці набирає все більшу вагу. Вимоги екологічної безпечності відповідають системі ХАСП, але виробники продукції, часто не мають про цю систему уяви. Питання саме екологічної безпечності землі, процесу вирощування необхідно законодавчо висвітлити більш ретельно. Необхідна розробка програм для розвитку та контролю питань екологічної безпечності отримання продуктів харчування. Підкреслила необхідність популяризації питань культури харчування.

Соколов М.Ю.
Зазначив, що в пресі часто говориться про те, що причиною великих доходів є високі торговельні надбавки і пропонується вводити на них обмеження. При написанні закону треба враховувати не те, як ми хочемо регулювати, а як він спрацює. Насправді, високі торговельні надбавки з'являються через низьку конкуренцію на ринку послуг. У нас мало торгівельних мереж, магазинів і відповідно, низька конкуренція, тому вони можуть дозволити собі мати високі надбавки.
Встановлюючи межі торгової надбавки, ми нормуємо рівень рентабельності (знижуємо роздрібні ціни), а треба знижувати собівартість входження на ринок з метою підвищення конкуренції.
Необхідно уважно подивитися на економічні механізми які закладаються в закон. Він повинен мати конкретний предмет регулювання і бути спрямованим на зниження витрат виробництва і підвищення доходів населення.

Бернштейн Б.Л.
Підкреслив важливість використання механізмів Кіотського протоколу. Отримання дозволу на продаж квот сьогодні може стати фінансовим джерелом підвищення безпеки продукції. Створення кліматичної біржі дозволить за рахунок торгівлі квотами фінансово підвищувати якість продукції та покращувати технології.
Необхідно відобразити можливості Кіотського протоколу у запропонованому Законі. Також, потрібно створення агенції з питань перевірки та контролю використання ресурсів отриманих за Кіотським протоколом.

2. Удосконалення правового поля для розвитку сільськогосподарської кооперації.

 


(Корінець Р.Я., Атрощенко О.Л., Харченко Г.І.)

У рамках засідання Комісії відбулося обговорення законопроектів «Про сільськогосподарську кооперацію», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (про заходи щодо розвитку кооперації)» від 25.11.2011 № 9498, «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання розвитку сільськогосподарської кооперації)» від 16.02.2012 № 10068, «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо визначення об’єктом оподаткування ПДВ торгівельної націнки (надбавки)» та інших, а також проектів статутів кооперативних утворень.

Корінець Р.Я.,
Сектор дрібних та середніх виробників повинен організовуватися у більш крупні організації виробників. Якщо цього не станеться, то на карту буде поставлене майбутнє багатьох сімей, які зараз живуть на дохід від власного господарства.
Проведений ІРАР «Аналіз законодавчих та нормативних перешкод на шляху розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів та інших форм організацій виробників, рекомендації щодо їх усунення», свідчить про необхідність формування нового правового поля, сприятливого для розвитку сільськогосподарської обслуговуючої кооперації. Серед нагальних завдань – внесення змін до Податкового кодексу України, прийняття у новій редакції закону «Про сільськогосподарську кооперацію», а також підзаконних актів, зокрема примірних статутів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, кооперативних об’єднань, кооперативних підприємств. У результаті – сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи повинні отримати інституційні засади для розвитку, стати привабливою формою організації сільськогосподарської діяльності на селі.
Ключовим питанням для СОК є подвійне оподаткування СОК, що робить цю форму об’єднання селян непривабливою. Вирішення інших проблем (видання довідки 3-ДФ, проблема роботи з неплатниками ПДВ, солідарна відповідальність членів кооперативу тощо) пропонується у деяких законопроектах.
Розроблений робочою групою проект нової редакції Закону України «Про сільськогосподарську кооперацію» має наметі узгодити норми цього Закону із Законом України «Про сільськогосподарську кооперацію», а також передбачити стимули для таких кооперативів.
Як свідчить аналіз, застосування норм законодавства, через його складність, часто стає проблемою. Насамперед, це стосується статутів кооперативних утворень. Якість підготовка більшості статутів СОК є доволі низькою. Значна кількість положень статуту суперечить нормам законодавства. Інколи СОК сприймають як громадські організації, що знаходить відображення у статутах. Це є свідченням нерозуміння суті кооперативів. Необхідно не тільки розробити нові примірні статути, а й інструкції (методичні рекомендації), які б коментували, практично, кожен пункт таких примірних статутів. Не досить мати «примірні» статути СОК і методичні рекомендації, потрібен ще й консультаційний центр, де можна було б ініціаторам створення СОК отримати необхідні консультації (допомогу) з підготовки статутів СОК.
Прошу підтримати законодавчі ініціативи народного депутата Горіної І.А., проект нової редакції закону України «Про сільськогосподарську кооперацію», а також проекти статутів кооперативних утворень, як основу для подальшої роботи. Прошу також внести пропозиції щодо поліпшення цих документів.

Атрощенко О.Л.
Проектом Закону України № 9498 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (про заходи щодо розвитку кооперації)» запропоновано внести зміни до Законів України «Про кооперацію», «Про сільськогосподарську кооперацію», у Цивільний Кодекс України, у Господарський Кодекс України. Він побудований на принципах, які відповідають Регламенту Ради Європейського Союзу. Одні з основних - це добровільність та відкритість. Цім законопроектом уточнюється такі поняття як «виробничий кооператив», «членство у кооперативі», порядок створювання кооперативів та інше.
Проектом Закону України № 10068 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання розвитку сільськогосподарської кооперації)» запропоновано до складу інших прямих витрат включити окрім внесків на соціальні заходи, плати за оренду земельних і майнових паїв, також і кооперативні виплати членам сільськогосподарського кооперативу. Також внесені уточнення у статтю 165 «Доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу» (у частини розміру використання земельних ділянок).
Прийняття цих законопроектів буде сприяти заохочуванню селян вступати в кооперативі.

Харченко Г.І.
Цілями законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо визначення об’єктом оподаткування ПДВ торговельної націнки (надбавки)» є забезпечення рівності підприємств, які закуповують сільськогосподарську продукцію, щодо постачання цієї продукції споживачам незалежно від їх форми реєстрації платниками податку. Прийняття законопроекту дозволить стабілізувати ситуацію, яка склалася в системі заготівель, сприятиме запобіганню незаконній діяльності при здійсненні закупівель сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки у населення, сприятиме збільшенню доходів сільськогосподарських товаровиробників.
Ця позиція, що більше відповідає дійсності, відображена у Декреті 1992 року, де вказувалось про відсутність стягнень з доходу від будь-якої сільськогосподарської продукції власного походження. З 1997 року, тобто після появи Закону про додану вартість, ПДВ нараховується на повну вартість продукції, а не тільки на націнку - на додану вартість. Тобто ціна закупки продукції у населення завищується на 35% .
Треба законодавчо прописати нарахування ПДВ тільки на націнку - на додану вартість, а не на повну вартість.

3. Різне


(Андрієвський В.Є.)

Андрієвський В.Є.
Поінформував учасників засідання про поїздку делегації в ФАО де розглядалося питання про роль Україні в глобальному забезпеченні продовольчої безпеки.
Також він поінформував всіх про те, що засідання Громадської Ради відбудеться 11 квітня і запропонував до 5 квітня вислати на адресу координаційно-аналітичної групи Комісії свої зауваження, пропозиції з обговорюваних питань. На засіданні Громадської Ради будуть розглянуті питання створення Гарантійного фонду виконання зобов'язань за складськими документами на зерно, проекти Законів України «Про аграрні розписки» та «Про продовольчу безпеку України».
Наступне засідання Комісії з питань розвитку аграрного ринку України Громадської ради при Міністерстві аграрної політики та продовольства України заплановано на кінець квітня 2012. Запропоновано членам Комісії підготувати пропозиції до порядку денного засідання.



Голова Комісії

В. Андрієвський

Відповідальний секретар Комісії

Г. Коренькова

_
_
_

Copyright © 2005 - 2017. All rights reserved.